Природознавство

Природознавство
Дата
Тема
Зміст
Завдання
06.04
Діяльність людини в зоні лісостепу. Охорона лісостепу.
Робота з картою
— Розгляньте карту природних зон України.
— Покажіть на карті всі природні зони України.
— Які природні зони знаходяться південніше зони мішаних лісів?
— Якими кольорами їх позначено?
— Де на території України знаходиться лісостепова зона?
— Ця природна зона охоплює центральні області України. Знайдіть їх на карті, перерахуйте назви областей.
— Зіставте фізичну карту і карту природних зон України. Які форми земної поверхні є в лісостеповій зоні?
— Які водойми знаходяться на їх території?
2. Робота за підручником (с.   )
Вправа «Мікрофон»
Учні відповідають на запитання
— Де розташована зона лісостепу?
— Чому її так називають?
— Які погодні умови у цій зоні?
— Які ґрунти у ній переважають?
— За малюнком 120 розкажіть про рослинний світ лісостепової зони.
— За малюнками 121, 122, 123 розкажіть про тваринний світ лісостепової зони.
— Чим займаються люди у цій природній зоні?
— Розкажіть, про що ви прочитали у «Бібліотечці природодослідника».
— Прочитайте і запам’ятайте висновки.
— Якими словами ви збагатили на уроці свій словник?

https://www.youtube.com/watch?v=0b0qRICnr1A

§56

зошит с. 63-64
09.04
Степ.


§57

Зошит с. 65-66
13.04
Діяльність людини в зоні степу. Охорона степу.
·         Багато степових тварин, рятуючись від сонця і хижаків, пристосувалися жити в норах. Так чи ні?
·         Степові птахи не гніздяться на землі. Так чи ні?
·         У степах не мешкають плазуни. Так чи ні?
·         У степах безліч комах: метеликів, жуків, сарани, коників. Так чи ні?
·         Звірі степів не дуже дрібні. Так чи ні?

черепаха степова
півники
стрепет
ящірка прудка
крокуси
дятел
гадюка степова
тюльпан
дрохва
тушканчик
півонії
Боривітер
Слухання уривка з оповідання О. Гончара
— Про які ознаки степової зони йдеться у тексті твору?
Тиша панує тут. Дзвенять цикади. Гаряче пахнуть насичені сонцем трави. Лише зашерхоче десь суха зелена ящірка, пробігаючи в траві. Та ще жайво­ронки дзюркочуть у тиші. Вони невидимі в повітрі, як струмки, що течуть роз­маїті, джерельно-дзвінкі. Здається співає саме повітря.
Кожна стеблина закоренилась в суху, місцями вже потріскану землю. Пли­вуть гнучкі тонконогі, квітучі типчаки. Серед золотавого їх розливу рясніють в улоговинах озеречка квітів. Сизіють де-не-де, немов покриті інеєм, острівки степового чаю. Зрідка видніються над ковилами кулясті кущі, верблюдки, кар­шена та молодого кураю.
·         Тваринка, в якої задні ноги в 4 рази довші за передні.
·         Хижий птах, що полює на зайців, мишей, полівок.
·         Маленьке, сіреньке, а хвостик, як шило. 5. Гра «Вірю — не вірю»
·         Найкращою порою року в степу є весна.
·         Зона степів займає північну частину країни.
·         У степах можна зустріти деркача і дрохву.
·         Основне багатство степу — соснові ліси. Улітку в степу часто випадають дощі. Навесні в степу зацвітають тюльпани, фіалки, горицвіти, півонії.
·         Тварини степу мають яскраве забарвлення. Майже всі степи розорані.
·         У зоні степів знаходяться промислові міста Київ, Чернівці, Тернопіль.
6. Робота в парах
Лисиця, борсук, метелик, сарана, ховрах, тушканчик, гадюка степова, ящірка, перепілка, стрепет, боривітер, бабак, коник, жайворонок, богомол.



Типчак


§58

16.04

Гори. Карпатські гори.

В Україні є гори Карпати і Кримські гори.
Українські Карпати знаходяться на заході України. Вони простягаються смугами з північного заходу на південний схід завдовжки понад 270 км, завширшки 100–110 км. Це середньо-високі гори, які мають плавні контури хребтів, округлені вершини. Найбільшу висоту має гора Говерла (2061 м). Тут багато санаторно-курортних комплексів, оскільки чисте повітря і цілющі води сприяють оздоровленню людей. У Карпатах ростуть такі рослини: едельвейс альпійський, дріада восьмипелюсткова, айстра альпійська; мешкають такі тварини: тритони карпатський і альпійський, саламандра плямиста, трав’яна жаба, квакша звичайна, ящірка прудка, ящірка зелена, вуж звичайний і во­дяний, гадюка звичайна; дятел, припутель, біловолий і кам’яний дрозд, горихвістка чорна, лелека чорний, орел карлик, беркут, тетерев, рябчик, олень благородний, білка, бабак альпійський, бурозубка, дикий кабан, вовк, вед­мідь, кутора велика, летючі миші. У ріках Українських Карпат багато окунів звичайних, лящів, щук, верховодок.

§59

Зошит с. 66-68

23.04
Рослини і тварини Карпатських гір.

§60



27.04
Діяльність людини в Карпатських горах. Охорона природи Карпат

Опрацювати §61

Зошит с. 66-68.

30.04
Кримські Гори
Розповідь учителя про Кримські гори
Рослинність Криму різноманітна. Добре виявлені висотні пояси рослин­ності. У нижньому поясі ростуть такі вічнозелені рослини: плющ, чист крим­ський, рускус, суничник дрібноплідний, жасмин, магнолія, гліцинія, кедр гі­малайський, мамонтове дерево, пальма, кипарис, лавр, мигдаль, інжир, хурма та інші.
Поширені штучні декоративні насадження парків, виноградників, пло­дових садів. Верхній, більш вологий, пояс укритий дубовими і сосновими лі­сами, буками. Подекуди зберігся тис. Зустрічаються кущі малини, шипшини, вовчих ягід. У вологих місцях на скелях стеляться ліани.
Тут мешкають безліч тварин: олень благородний, козуля, муфлон, борсук, кам’яна куниця, водяна кутора, білка темутка, орел-білохвіст, чорний гриф, синій гірський дрізд; у гірських річках є струмкова й райдужна форель.
У горах Криму багато мінеральних джерел, цілющих озер. У кар’єрах до­бувають вапняки, пісок, гравій, гальку, глину. Цілюще морське повітря, мінеральні джерела, казкова краса гір — усе це створює чудові умови для відпочинку людей. Тут побудовано санаторії та будинки відпочинку. Люди займаються вирощуванням різних сортів винограду, а також троянд, які вико­ристовують для виготовлення парфумних виробів і ліків.
Розгадування кросворда «Кримські гори»
1. Гори, розташовані на заході України.
2. Найвища вершина Карпат.
3. Які рослини стеляться на вологих місцях скелястих Кримських гір?
4. Будівельний матеріал, який добувають у кар’єрах Кримських гір.
5. Дерево, яке росте на схилах Кримських гір.
6. Екзотична кримська рослина.
7. Тварина, яка мешкає в Кримських горах.
8. Будівельний матеріал, який добувають у кримських кар’єрах.
9. Птах, який мешкає в Кримських горах.
10. Найвища точка Кримських гір.
11. Запашна квітка, яка прикрашає Крим.
12. Квіти, які цвітуть у Кримських горах тільки ранньої весни.

Опрацювати §62

Зошит с. 68.

04.05
Рослини і тварини Карпат
Тестування
— Позначте правильну відповідь.
1. Як називаються плоскі вершини Кримських гір?
а) Полонини;
б) яйли;
в) схили.
2. Як називаються гірські луки в Карпатах?
а) Полонини;
б) яйли;
в) рівнини.
3. Карпатські гори від Кримських гір:
а) старші;
б) молодші;
в) однакові за віком.
4. Де на території України ростуть такі рідкісні рослини: орхідея, едельвейс кримський, аденофора кримська?
а) У степу;
б) у Карпатах;
в) у Криму.
5. У якій із природних зон мешкає полоз леопардовий?
а) Кримські гори;
б) мішані ліси;
в) лісостеп.
6. До яких гір належать Карпати за висотою?
а) До високих;
б) до середньовисоких;
в) до низьких.

Опрацювати §63

Зошит с. 69-70.

07.04
Заповідники, Національні парки України.
Контрольна робота
І рівень
Дайте правильну відповідь.
1. У якій природній зоні міститься твій обласний центр?
а) Мішаних лісів;
б) лісостепу;
в) степу.
2. У якій природній зоні міститься Київ — столиця нашої держави?
а) Мішаних лісів;
б) лісостепу;
в) степу.
3. Де знаходиться зона мішаних лісів?
а) На сході України;
б) на півночі України;
в) на півдні України.
Дайте відповідь «так» чи «ні».
4. В зоні мішаних лісів створено Поліський заповідник.
а) Так;
б) ні.
5. Ковила — типова рослина для зони мішаних лісів.
а) Так;
б) ні.
6. У степу мешкає пелікан.
а) Так;
б) ні.
7. У степу росте горобина.
а) Так;
б) ні.
8. У Поліссі багато річок, озер, лук, торфовищ.
а) Так;
б) ні.
ІІ рівень
9. Продовжіть ланцюжок.
Конвалія, копитняк, ...
Дятел, рись, ...
(Зубр, сон-трава, пінгвін)
Дайте правильну відповідь.
10. Підкресліть назви тварин, які мешкають у Карпатах.
Кіт лісовий, дуб, полоз леопардовий, щука, ведмідь бурий.
11. Які форми земної поверхні є в степовій зоні?
а) рівнини, горби;
б) рівнини, горби, яри, балки.
12. Підкресліть, які природні зони є на території України.
Мішані ліси, лісостеп, тайга, тундра, степ.
13. Побудуйте ланцюг живлення.
Хом’як, ковила, орел.
ІІІ рівень
14. Знайдіть помилки. Запишіть кожне речення правильно.
У степу ростуть дуб, граб, береза, сосна, липа.
У зоні мішаних лісів мешкають черепахи, ховрахи, орел степовий.
У степу багатший тваринний світ, ніж у лісі.
15. Пронумеруйте, у якій послідовності розташовані природні зони України з півночі на південь.
Південний берег Криму;
зона лісостепу;
зона степу;
зона мішаних лісів.

Зошит с.70 №8.

14.05
Тіла і речовини

18.05
Стани речовини
Повідомлення вчителя
Як із літер алфавіту утворюються слова, так з атомів утворюються моле­кули.
Деякі молекули можна побачити за допомогою сучасних мікроскопів.
Висновок. Учених з давніх часів цікавило питання: з чого складаються ре­човини. Вони припускали, що якщо речовину, наприклад, камінь розділити до точки, то можна виявити найдрібнішу неділиму частку — атом. Атоми можуть бути декількох сортів і утворювати молекули. Умовно молекули зображають у вигляді кульок. Древні вчені припускали, що схожість усіх речовин на світі полягає в тому, що вони складаються з молекул, що рухаються, між якими є проміжки.
Опрацювати параграф, дати відповіді на запитання.(письмово)
21.05
Будова і властивість твердих тіл, рідин і газів
Опрацювати параграф, дати відповіді на запитання.(письмово)
25.05
Різноманітність речовин і матеріалів та їх використання людиною
. Повідомлення вчителя
Розповідь про сіль підготовленого учня
Куховарська сіль — це одна з мінеральних солей, що зустрічається у при­роді. Деякі солі люди добувають і використовують як добрива для рослин. Для людини сіль життєво потрібна. Якщо її довго бракує організму, людина може загинути. У давнину сіль цінувалася буквально на вагу золота. Сіллю розпла­чувалися замість монет, із-за солі країни воювали одна з одною.
Часи ці минули, зараз сіль добувають у достатній кількості. І запаси її на Землі воістину невичерпні. Гігантські куполоподібні брили, цілі соляні гори є і в надрах Землі, і на її поверхні.
У розчиненому стані сіль міститься у воді морів і океанів, у мінеральних озерах, солоних струмках. Уся ця сіль у твердому виді зайняла б близько 70 мільйонів кубічних кілометрів! Такою кількістю можна покрити всю Землю шаром, товщина якого б перевищувала 30-поверховий будинок! Сіль добу­вають випарюванням, а також у соляних шахтах, приблизно так само, як і кам’яне вугілля.
Крім того, в соляних шахтах улаштовують підземні санаторії для хворих на астму — соляне повітря для них цілюще.
Із сіллю пов’язано багато влучних, барвистих виразів, різних повір’їв.
Щоб краще упізнати людину, потрібно з нею «пуд солі з’їсти»;
Розсипати сіль — до сварки, до нещастя.
— Є ще одна речовина, з якою ми обов’язково зустрінемося на кухні. Про себе вона говорить так:
В пошані у всіх.
До рота попав —
Там і пропав. (____________)
Розповідь про цукор підготовленого учня
Колись цукор виготовляли тільки з цукрової тростини, яка росте в Індії, Китаї та інших країнах, де клімат постійно теплий і вологий.
Довго шукали заміну цукровій тростині. Зараз майже половину всього цукру в світі отримують з буряка.
За старих часів цукор був дуже дорогою дивиною. У багатьох країнах за­мість нього вживали мед, солодкий сік клена, берези, липи.
Цікаво знати, що в Індії мало не кожна сім’я здавна саджає на своїй ділянці землі солодку тростину. На Кубі, в Китаї та в інших теплих країнах саджають солодку тростину. Коли настає час збирати врожай, її зрізують довгим ножем і кладуть у котел. Виварять на вогні — виходять білі солодкі кристали. Індійці називають їх «саркар», а ми — схожим словом «цукор». Правда, у нас цукор варять не з цукрової тростини, яка в наших краях не росте, а з цукрового бу­ряка. Це не червоний, а білий і дуже солодкий буряк.
Звичайний цукор — не єдина солодка речовина в природі. У фруктах міс­титься фруктовий цукор, у молоці — молочний цукор. Глюкоза — ще один різ­новид цукру. У природі вона зустрічається в різних частинах рослин. Особливо багаті на глюкозу плоди винограду і виноградний сік. Глюкозу ще називають виноградним цукром.
— Крохмаль — одна з поживних речовин, необхідних людині. Він міс­титься у багатьох продуктах рослинного походження.
— Яка спільна властивість цих речовин? (___________)
— Чи можна куштувати будь-яку кислоту ? (Ні)
— На кухні можна зустріти одну з таких кислот — це оцтова кислота. До пляшки з цією кислотою не можна торкатися. Ця речовина використовується тільки у виді розчину.
Деякі тварини і рослини захищаються за допомогою кислоти.
Кислотні дощі завдають величезного збитку природі і здоров’ю людей. Вода в морях, річках і озерах стає непридатною для життя. Кислотні дощі завдають значної шкоди лісам, паркам, садам. У розпалі літа у рослин раптом жовтіє і обпадає листя, квітки стають крихкими, немов скло. Установлено, що хвойні породи дерев страждають від кислотних дощів більшою мірою, ніж листяні. Із-за кислотних дощів стають непридатними для обробки орні землі. Кислота руйнує легені людей, роз’їдає метали, фарби, руйнує різні відповідальні кон­струкції мостів, веж, антен і навіть літаків
Опрацювати параграф, дати відповіді на запитання.(письмово)
28.05
Підсумковий урок за рік. Контрольна робота.


Немає коментарів:

Дописати коментар

Шановні батьки! Розпочато для учнів 4 клас у в ідеоуроки для дистанційного навчання на телеканалі   ПЛЮС ПЛЮС,  щовівторка т...