Природознавство
Дата
|
Тема
|
Зміст
|
Завдання
|
|||||||||||||||
06.04
|
Діяльність людини
в зоні лісостепу. Охорона лісостепу.
|
Робота з картою
— Розгляньте карту природних зон України.
— Покажіть на карті всі природні зони
України.
— Які природні зони знаходяться південніше
зони мішаних лісів?
— Якими кольорами їх позначено?
— Де на території України
знаходиться лісостепова зона?
— Ця природна зона охоплює центральні
області України. Знайдіть їх на карті, перерахуйте назви областей.
— Зіставте фізичну карту і карту природних
зон України. Які форми земної поверхні є в лісостеповій зоні?
— Які водойми знаходяться на їх території?
2. Робота за підручником (с. )
Вправа «Мікрофон»
Учні відповідають на запитання
— Де розташована зона лісостепу?
— Чому її так називають?
— Які погодні умови у цій зоні?
— Які ґрунти у ній переважають?
— За малюнком 120 розкажіть про рослинний
світ лісостепової зони.
— За малюнками 121, 122, 123 розкажіть про
тваринний світ лісостепової зони.
— Чим займаються люди у цій природній зоні?
— Розкажіть, про що ви прочитали у
«Бібліотечці природодослідника».
— Прочитайте і запам’ятайте висновки.
— Якими словами ви збагатили на уроці свій
словник?
https://www.youtube.com/watch?v=0b0qRICnr1A
|
§56
зошит с. 63-64
|
|||||||||||||||
09.04
|
Степ.
|
§57
Зошит с. 65-66
|
||||||||||||||||
13.04
|
Діяльність людини в зоні степу. Охорона степу.
|
·
Багато
степових тварин, рятуючись від сонця і хижаків, пристосувалися жити в норах.
Так чи ні?
·
Степові
птахи не гніздяться на землі. Так чи ні?
·
У степах
не мешкають плазуни. Так чи ні?
·
У степах
безліч комах: метеликів, жуків, сарани, коників. Так чи ні?
·
Звірі
степів не дуже дрібні. Так чи ні?
|
§58
|
|||||||||||||||
16.04
|
Гори. Карпатські гори.
|
В Україні є гори Карпати і Кримські гори.
Українські
Карпати знаходяться на заході України. Вони простягаються смугами з
північного заходу на південний схід завдовжки понад 270 км, завширшки 100–110
км. Це середньо-високі гори, які мають плавні контури хребтів, округлені
вершини. Найбільшу висоту має гора Говерла (2061
м). Тут багато санаторно-курортних комплексів, оскільки чисте
повітря і цілющі води сприяють оздоровленню людей. У Карпатах ростуть такі рослини: едельвейс
альпійський, дріада восьмипелюсткова, айстра альпійська; мешкають такі тварини:
тритони карпатський і альпійський, саламандра плямиста, трав’яна жаба, квакша
звичайна, ящірка прудка, ящірка зелена, вуж звичайний і водяний, гадюка
звичайна; дятел, припутель, біловолий і кам’яний дрозд, горихвістка чорна,
лелека чорний, орел карлик, беркут, тетерев, рябчик, олень благородний,
білка, бабак альпійський, бурозубка, дикий кабан, вовк, ведмідь, кутора
велика, летючі миші. У ріках Українських Карпат багато окунів звичайних,
лящів, щук, верховодок.
|
§59
Зошит с. 66-68
|
|||||||||||||||
23.04
|
Рослини і тварини Карпатських гір.
|
§60
|
27.04
|
Діяльність людини в Карпатських горах. Охорона природи Карпат
|
Опрацювати §61
Зошит с. 66-68.
|
|
30.04
|
Кримські Гори
|
Розповідь учителя про Кримські гори
— Кримські гори вузькою смугою тягнуться вздовж узбережжя Чорного моря. Найвища точка гір — це гора Роман-Кош (1545
м). Приблизно
200 млн років тому на місці гірського Криму був океан. Про це свідчить те, що частина гір складається
з вапняку. Кримські гори належать до низьких гір. Утворення гір триває. Про
це нагадують землетруси. Кримські гори — молоді гори. У горах беруть початок
річки. Вони мають швидку течію, особливо під час танення снігу в горах.
Рослинність
Криму різноманітна. Добре виявлені висотні пояси рослинності. У нижньому
поясі ростуть такі вічнозелені рослини: плющ, чист кримський, рускус,
суничник дрібноплідний, жасмин, магнолія, гліцинія, кедр гімалайський,
мамонтове дерево, пальма, кипарис, лавр, мигдаль, інжир, хурма та інші.
Поширені штучні декоративні насадження
парків, виноградників, плодових садів. Верхній, більш вологий, пояс укритий
дубовими і сосновими лісами, буками. Подекуди зберігся тис. Зустрічаються
кущі малини, шипшини, вовчих ягід. У вологих місцях на скелях стеляться
ліани.
Тут мешкають
безліч тварин: олень благородний, козуля, муфлон, борсук, кам’яна куниця,
водяна кутора, білка темутка, орел-білохвіст, чорний гриф, синій гірський
дрізд; у гірських річках є струмкова й райдужна форель.
У горах
Криму багато мінеральних джерел, цілющих озер. У кар’єрах добувають вапняки,
пісок, гравій, гальку, глину. Цілюще морське повітря, мінеральні джерела,
казкова краса гір — усе це створює чудові умови для відпочинку людей. Тут
побудовано санаторії та будинки відпочинку. Люди займаються вирощуванням
різних сортів винограду, а також троянд, які використовують для виготовлення
парфумних виробів і ліків.
Розгадування кросворда «Кримські гори»
1. Гори, розташовані на заході України.
2. Найвища вершина Карпат.
3. Які рослини стеляться на вологих місцях
скелястих Кримських гір?
4. Будівельний матеріал, який добувають у
кар’єрах Кримських гір.
5. Дерево, яке росте на схилах Кримських
гір.
6. Екзотична кримська рослина.
7. Тварина, яка мешкає в Кримських горах.
8. Будівельний матеріал, який добувають у
кримських кар’єрах.
9. Птах, який мешкає в Кримських горах.
10. Найвища точка Кримських гір.
11. Запашна квітка, яка прикрашає Крим.
12. Квіти, які цвітуть у
Кримських горах тільки ранньої весни.
|
Опрацювати §62
Зошит с. 68.
|
04.05
|
Рослини і тварини Карпат
|
Тестування
— Позначте правильну відповідь.
1. Як називаються плоскі вершини Кримських
гір?
а) Полонини;
б) яйли;
в) схили.
2. Як називаються гірські луки в Карпатах?
а) Полонини;
б) яйли;
в) рівнини.
3. Карпатські гори від Кримських гір:
а) старші;
б) молодші;
в) однакові за віком.
4. Де на території України ростуть такі
рідкісні рослини: орхідея, едельвейс кримський, аденофора кримська?
а) У степу;
б) у Карпатах;
в) у Криму.
5. У якій із природних зон мешкає полоз
леопардовий?
а) Кримські гори;
б) мішані ліси;
в) лісостеп.
6. До яких гір належать Карпати за висотою?
а) До високих;
б) до середньовисоких;
в) до низьких.
|
Опрацювати §63
Зошит с. 69-70.
|
07.04
|
Заповідники, Національні парки України.
Контрольна робота
|
І рівень
Дайте правильну відповідь.
1. У якій природній зоні
міститься твій обласний центр?
а) Мішаних лісів;
б) лісостепу;
в) степу.
2. У якій природній зоні
міститься Київ — столиця нашої держави?
а) Мішаних лісів;
б) лісостепу;
в) степу.
3. Де
знаходиться зона мішаних лісів?
а) На сході України;
б) на півночі України;
в) на півдні України.
Дайте відповідь «так» чи «ні».
4. В зоні мішаних лісів створено
Поліський заповідник.
а) Так;
б) ні.
5. Ковила — типова рослина для
зони мішаних лісів.
а) Так;
б) ні.
6. У
степу мешкає пелікан.
а) Так;
б) ні.
7. У степу
росте горобина.
а) Так;
б) ні.
8. У Поліссі багато річок, озер,
лук, торфовищ.
а) Так;
б) ні.
ІІ рівень
9. Продовжіть ланцюжок.
Конвалія, копитняк, ...
Дятел, рись, ...
(Зубр, сон-трава, пінгвін)
Дайте правильну відповідь.
10. Підкресліть назви тварин,
які мешкають у Карпатах.
Кіт лісовий, дуб, полоз леопардовий, щука,
ведмідь бурий.
11. Які
форми земної поверхні є в степовій зоні?
а) рівнини, горби;
б) рівнини, горби, яри, балки.
12. Підкресліть,
які природні зони є на території України.
Мішані ліси, лісостеп, тайга, тундра, степ.
13. Побудуйте ланцюг живлення.
Хом’як, ковила, орел.
ІІІ рівень
14. Знайдіть помилки. Запишіть
кожне речення правильно.
У степу ростуть дуб, граб, береза, сосна,
липа.
У зоні мішаних лісів мешкають черепахи,
ховрахи, орел степовий.
У степу багатший тваринний світ,
ніж у лісі.
15. Пронумеруйте, у якій
послідовності розташовані природні зони України з півночі на південь.
Південний берег Криму;
зона лісостепу;
зона степу;
зона мішаних лісів.
|
Зошит с.70 №8.
|
14.05
|
Тіла і речовини
|
||
18.05
|
Стани речовини
|
Повідомлення вчителя
Розгляньте
предмети навколо себе. Вони здаються вам суцільними? А насправді
— складаються з дуже маленьких часток, які називають молекулами. Між
молекулами є проміжки. Молекули такі маленькі, що ми не можемо їх побачити.
Вони притягуються між собою. Тому тіла не розсипаються на окремі частинки.
Як із літер
алфавіту утворюються слова, так з атомів утворюються молекули.
Деякі молекули можна побачити за допомогою
сучасних мікроскопів.
Висновок. Учених з давніх часів цікавило питання: з
чого складаються речовини. Вони припускали, що якщо речовину, наприклад,
камінь розділити до точки, то можна виявити найдрібнішу неділиму частку —
атом. Атоми можуть бути декількох сортів і утворювати молекули. Умовно
молекули зображають у вигляді кульок. Древні вчені припускали, що схожість
усіх речовин на світі полягає в тому, що вони складаються з молекул, що
рухаються, між якими є проміжки.
|
Опрацювати параграф, дати відповіді на запитання.
|
21.05
|
Будова і властивість твердих тіл, рідин і газів
|
Опрацювати параграф, дати відповіді на запитання.
|
|
25.05
|
Різноманітність речовин і матеріалів та їх використання
людиною
|
. Повідомлення вчителя
Розповідь про сіль підготовленого учня
Куховарська
сіль — це одна з мінеральних солей, що зустрічається у природі. Деякі солі
люди добувають і використовують як добрива для рослин. Для людини сіль
життєво потрібна. Якщо її довго бракує організму, людина може загинути. У
давнину сіль цінувалася буквально на вагу золота. Сіллю розплачувалися
замість монет, із-за солі країни воювали одна з одною.
Часи ці
минули, зараз сіль добувають у достатній кількості. І запаси її на Землі
воістину невичерпні. Гігантські куполоподібні брили, цілі соляні гори є і в
надрах Землі, і на її поверхні.
У
розчиненому стані сіль міститься у воді морів і океанів, у мінеральних
озерах, солоних струмках. Уся ця сіль у твердому виді зайняла б близько 70
мільйонів кубічних кілометрів! Такою кількістю можна покрити всю Землю шаром,
товщина якого б перевищувала 30-поверховий будинок! Сіль добувають
випарюванням, а також у соляних шахтах, приблизно так само, як і кам’яне
вугілля.
Крім того,
в соляних шахтах улаштовують підземні санаторії для хворих на астму — соляне
повітря для них цілюще.
Із сіллю
пов’язано багато влучних, барвистих виразів, різних повір’їв.
Щоб краще
упізнати людину, потрібно з нею «пуд солі з’їсти»;
Розсипати
сіль — до сварки, до нещастя.
— Є ще одна речовина, з якою ми
обов’язково зустрінемося на кухні. Про себе вона говорить так:
В пошані у всіх.
До рота попав —
Там і пропав. (____________)
Розповідь про цукор підготовленого учня
Колись цукор
виготовляли тільки з цукрової тростини, яка росте в Індії, Китаї та інших
країнах, де клімат постійно теплий і вологий.
Довго шукали
заміну цукровій тростині. Зараз майже половину всього цукру в світі отримують
з буряка.
За старих
часів цукор був дуже дорогою дивиною. У багатьох країнах замість нього
вживали мед, солодкий сік клена, берези, липи.
Цікаво
знати, що в Індії мало не кожна сім’я здавна саджає на своїй ділянці землі
солодку тростину. На Кубі, в Китаї та в інших теплих країнах саджають солодку
тростину. Коли настає час збирати врожай, її зрізують довгим ножем і кладуть
у котел. Виварять на вогні — виходять білі солодкі кристали. Індійці
називають їх «саркар», а ми — схожим словом «цукор». Правда, у нас цукор
варять не з цукрової тростини, яка в наших краях не росте, а з цукрового буряка.
Це не червоний, а білий і дуже солодкий буряк.
Звичайний
цукор — не єдина солодка речовина в природі. У фруктах міститься фруктовий
цукор, у молоці — молочний цукор. Глюкоза — ще один різновид цукру. У
природі вона зустрічається в різних частинах рослин. Особливо багаті на
глюкозу плоди винограду і виноградний сік. Глюкозу ще називають виноградним
цукром.
— Крохмаль —
одна з поживних речовин, необхідних людині. Він міститься у багатьох
продуктах рослинного походження.
— Яка
спільна властивість цих речовин? (___________)
— Чи можна
куштувати будь-яку кислоту ? (Ні)
— На кухні
можна зустріти одну з таких кислот — це оцтова кислота. До пляшки з цією
кислотою не можна торкатися. Ця речовина використовується тільки у виді
розчину.
Деякі
тварини і рослини захищаються за допомогою кислоти.
Кислотні дощі завдають величезного збитку природі і здоров’ю людей. Вода
в морях, річках і озерах стає непридатною для життя. Кислотні дощі завдають
значної шкоди лісам, паркам, садам. У розпалі літа у рослин раптом жовтіє і
обпадає листя, квітки стають крихкими, немов скло. Установлено, що хвойні
породи дерев страждають від кислотних дощів більшою мірою, ніж листяні. Із-за
кислотних дощів стають непридатними для обробки орні землі. Кислота руйнує легені людей, роз’їдає
метали, фарби, руйнує різні відповідальні конструкції мостів, веж, антен і
навіть літаків
|
Опрацювати параграф, дати відповіді на запитання.(письмово)
|
28.05
|
Підсумковий урок за рік. Контрольна робота.
|
Немає коментарів:
Дописати коментар