Українська мова


4 клас
Українська мова
Дата
Тема
Зміст
Завдання
06.04.
2020
Вимова і правопис дієслів на –ся, -сь.

СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Спостереження за мовним матеріалом
— Прочитайте твердження. Чи можете ви так сказати про себе? Підкрес­літь дієслова. Що спільного вони мають?
Ніколи не запізнююсь.
Вітаюсь зі знайомими.
У громадському транспорті поступаюся місцем дорослим.
— Як слід вимовляти і писати дієслова на -ся (-сь)?
— У дієсловах 2-ї особи однини -шся вимовляється як [с’:а]. У дієсловах 3-ї особи однини і множини -ться вимовляється як [ц’:а].
2. Складання опорної таблиці
Правильно
вимовляй:
пиши:
сміє[с’:а]
смієшся
сміє[ц’:а]
сміється
підписує[ц’:а]
підписується
вча[ц’:а]
вчаться
Закони письма і вимови вивчай:
Написано -ться, а ти [ц’:а] вимовляй.
Хто рано прокидається,
Зарядкою займається,
Роботи не боїться,
Той завжди добре вчиться.
Закони письма і вимови вивчай:
Написано -шся, а ти [с’:а] вимовляй.
Швиденько одягаєшся,
В дорозі не спиняєшся.
Так, друже мій, ніколи
Не спізнишся до школи.
Л. Лужецька
3. Робота за підручником
Вправи 390-394
Вправа 395
08.04.
2020
        Урок розвитку мовлення
Зошит "Щебетун" с. 43-44

09.04.
2020
Контрольна робота. Мовна тема «Дієслово».
Посилання для контрольної роботи.
https://drive.google.com/open?id=1RaS5WOAvh-ZyIZ0FmKn4BnZSAAOwDD5cCeqT5uEaegQ


Дата
Тема
Зміст
Завдання
13.04.2020
Аналіз контрольної роботи. Поняття про прислівник як частину мови
Читання епіграфа до уроку.
«У царстві скель і правічних лісів».
Виконання вправи 396.
— Порівняйте, у якому тексті повніше змальовано картину природи.
— З допомогою яких слів?
— Що ці слова позначають?
— З якими словами вони пов’язані у тексті?
— Що ці слова позначають? До якої частини мови належать?
— Отже, в українській мові є слова, які позначають ознаку дії.
Каліграфічна хвилинка (за вправою 397).
— Знайдіть серед записаних слів ті, які позначають назву предмета, дію предмета, ознаку дії.
Розв’язання проблемної ситуації через опрацювання нового матеріалу. Виконання вправи 396 (продовження).
— Знайдіть у тексті антоніми.
— З якою метою вони вжиті?
— Запишіть речення із розширеного тексту і встановіть зв’язок слів у ньому.
Робота за варіантами:
1 в. — у першому реченні.
2 в. — у другому реченні.
3 в. — у третьому.
— На які питання відповідають слова, що означають ознаку дії?
— Яку роль вони виконують у реченні?
— Прочитайте правило на с. 184 і дізнайтеся, як ця частина мови називається і чи правильно ви визначили її роль у реченні.
 Виконання вправи 398.
— Доведіть, що виділені слова — це прислівники.
— Випишіть прислівники разом із дієсловами, з якими вони зв’язані в реченні. Від дієслова до прислівника записуйте питання у дужках.

Вправа 400

Дата
Тема
Зміст
Завдання
13.04.2020
Аналіз контрольної роботи. Поняття про прислівник як частину мови
Читання епіграфа до уроку.
«У царстві скель і правічних лісів».
Виконання вправи 396.
— Порівняйте, у якому тексті повніше змальовано картину природи.
— З допомогою яких слів?
— Що ці слова позначають?
— З якими словами вони пов’язані у тексті?
— Що ці слова позначають? До якої частини мови належать?
— Отже, в українській мові є слова, які позначають ознаку дії.
Каліграфічна хвилинка (за вправою 397).
— Знайдіть серед записаних слів ті, які позначають назву предмета, дію предмета, ознаку дії.
Розв’язання проблемної ситуації через опрацювання нового матеріалу. Виконання вправи 396 (продовження).
— Знайдіть у тексті антоніми.
— З якою метою вони вжиті?
— Запишіть речення із розширеного тексту і встановіть зв’язок слів у ньому.
Робота за варіантами:
1 в. — у першому реченні.
2 в. — у другому реченні.
3 в. — у третьому.
— На які питання відповідають слова, що означають ознаку дії?
— Яку роль вони виконують у реченні?
— Прочитайте правило на с. 184 і дізнайтеся, як ця частина мови називається і чи правильно ви визначили її роль у реченні.
 Виконання вправи 398.
— Доведіть, що виділені слова — це прислівники.
— Випишіть прислівники разом із дієсловами, з якими вони зв’язані в реченні. Від дієслова до прислівника записуйте питання у дужках.

Вправа 400
15.04.20
Порівняння прислівників і прикметників. Основна граматична ознака прислівника.
Вивчення нового матеріалу.
1.   Читання епіграфа до уроку.
«Щось мріє гай над річкою» (Павло Тичина).
— Визначте, до яких частин мови належить кожне слово в реченні.
2.   Проблемна ситуація.
— На яку частину мови схожий прислівник? (На прикметник.)
— Чим прислівник відрізняється від прикметника? (Прикметник означає ознаку предмета, а прислівник — ознаку дії.)
— Що ще ви знаєте про прикметник? (Прикметник змінюється за родами, числами і відмінками.)
— А прислівник?
3. Каліграфічна хвилинка (за вправою 402).
4. Розв’язання проблемної ситуації через опрацювання нового матеріалу.
— Прочитайте поетичну мініатюру Олега Гордійчука «Вечірні дзвони» (вправа 401).
— Яка картина постала у вашій уяві?
— Спишіть вірш і підкресліть прислівник.
— На яке питання відповідає прислівник сріблястої
— З яким словом зв’язаний у реченні? Що виражає? (Ознаку дієслова задзвенів.)
— Давайте перевіримо, чи змінюється прислівник за родами. У якому роді стоїть дієслово задзвенів! (Чоловічому.)
— Поставте його у жіночий рід і доберіть відповідний іменник. (Сріблясто задзвеніла пісня — учні записують утворене словосполучення.)
— Дієслово й іменник змінилися. А прислівник?
— Поставте дієслово у середній рід і доберіть відповідний іменник. (Сріблясто задзвеніло повітря.)
— Чи змінився прислівник?
— Який висновок можна зробити? (Прислівник не змінюється за родами.)
5. Спостереження за особливостями прислівників (за вправою 403).
— Отже, прислівники не змінюються за числами і не мають часових форм. Прочитайте правило на с. 187. Чи співпадають ці дані з вашими висновками?
— Що ви дізналися про частину прислівника, схожу на закінчення?
— Виділіть суфікси у записаних прислівниках.

1. Вправа 405 (виписати дієслова разом зі зв’язаними з ними за змістом прислівниками).
2. Для тих, хто хоче знати більше: вправа 401.3.

16.04.20
22.04.20
Інтегрований урок. Спостереження за мовленнєвими явищами – вживання у мовленні прислівників – антонімів і прислівників – синонімів.
Вивчення нового матеріалу.
1. Каліграфічна хвилинка (за вправами 413 та 407).
а) Учні каліграфічно записують слова і буквосполучення із вправи 413
б) Учні каліграфічно записують поетичні рядки Віктора Терена із вправи 407 в) Самоперевірка і виставлення собі оцінки олівцем на полях зошита за каліграфічну вправу.
2. Повідомлення теми уроку.
— Ми продовжуємо вивчати прислівник. І сьогодні познайомимося із прислівниками-синонімами та прислівниками-антонімами. Продовжимо вчитися спостерігати за мовленнєвими явищами та робити власні висновки.
3. Актуалізація знань про антоніми та синоніми через проблемну ситуацію.
— Прочитайте тексти вправи 409 (с. 190).
— У якому з них використано прислівник-антонім, а у якому — прислівник-синонім? Назвіть їх.
— Як розпізнавати антоніми, а як синоніми?
— Який із текстів ви б помістили до підручника природознавства? Чому?
— Спишіть речення: 1-й варіант — із прислівниками-антонімами, а 2-й варіант — із прислівниками-синонімами. Підкресліть прислівники.
4. Опрацювання нового матеріалу.
1) Добір антонімічних пар.
— Доберіть до поданих прислівників антонімічні пари: влітку, холодно, вгорі, вдень, вранці, високо, тихо, зліва, радісно.
— Перевірте за антонімічними парами вправи 408, чи всі пари у вас співпали.
— Чи можуть бути інші варіанти? (Так, наприклад, холодно — спекотно, тихо - гучно.)
— А які прислівники утворилися із варіантів антонімів: тепло, спекотно, голосно, гучно? (Синоніми.)
2) Виконання вправи 412.
— Прочитайте текст вправи 412.
— Знайдіть прислівники-антоніми та прислівники-синоніми.
— Чи здогадалися ви, яку пташку змальовує Михайло Коцюбинський?
— Хто чув голос цієї пташки
— Який композитор передав спів жайворонка у своєму музичному творі? (
— Виконайте завдання 3 до цієї вправи. Прислівники-антоніми візьміть у «хмарки», а синоніми — підкресліть крапочками.


1. Вправа 410 (окрім завдання вправи, підкреслити прислівники-антоніми).
2. Для тих, хто хоче знати більше: вправа 415.


23.04.20
Практичне ознайомлення з формами ступенів порівняння прислівників.
Вивчення нового матеріалу.
1.  Читання епіграфа до уроку.
«І бджоли носять мед густий» (Анатолій Костецький).
— Сьогодні нашою помічницею буде бджілка. Природознавці називають її «бджола медоносна». Історія бджільництва нараховує шість тисяч років. Але у давнину, щоб забрати у бджіл мед, людям доводилося їх вбивати за допомогою диму. І лише біля трьохсот років тому в Україні чернігівчанином Петром Прокоповичем було винайдено нову конструкцію вулика з рамками (або стільниками), які можна було виймати і при цьому не вбивати комах. З України цей винахід розійшовся по всьому світу. Сьогодні наша країна займає 1-е місце у Європі і 4-е місце у світі з розвитку бджільництва.
Прочитайте вірш Степана Жупанина «Початок медоносу» (вправа 416).
— Який натрій він створює?
— Опишіть, яку картину ви уявили.
— Знайдіть в поетичному творі слова-синоніми. До якої частини мови вони належать?
— Доберіть до них ще один синонім, запишіть утворений синонімічний ряд. (Гудуть, дзумкають, бринять.)
2. Каліграфічна хвилинка (за вправою 417).
3. Повідомлення теми уроку.
— Сьогодні ми будемо досліджувати, як утворюються прислівники, і самі спробуємо свої сили в утворенні нових слів.
4. Опрацювання нового матеріалу.
— Послухайте, як бринять бджоли (вчитель вмикає аудіозапис).
— Прочитайте уривок із оповідання Олеся Гончара «Дядько Роман і золотокрилки», не вставляючи на пропущені місця ніяких слів.
— Якими словами автор називає бджіл? (Золотокрилки, бджолята.)
— Як ви думаєте, чому?
— Поміркуйте, якими прислівниками краще доповнити цей текст.
— Як він зміниться завдяки прислівникам?
— Виконайте завдання 3 до вправи 418.
— Пограймо зі словом веселіше. Від якого прислівника воно утворилося? (Весело.)
— А за допомогою чого? (Суфікса — іше.)
— Давайте проекспериментуємо і поутворюємо від нього ще якісь прислівники. (Найвеселіше, трохи веселіше, значно веселіше, набагато веселіше, щонайвеселіше, якнайвеселіше.)
Якщо в учнів виникне утруднення в утворенні нових слів, вчитель пропонує знайти підказку у правилі на с. 194 і продовжити свої спроби. Утворені слова учні записують, суфікси і префікси виділяють, допоміжні слова підкреслюють.


1. Вправи 420.1, 420.2.
2. Для тих, хто хоче знати більше: додатково вправа 420.3.






27.04
Контрольна робота. Списування


29.04
Однорідні другорядні члени речення, виражені прислівниками.
Опрацювання нового матеріалу.
— Прочитайте правило у підручнику на с. 195.
— Використовуючи це правило, знайдіть в уривку з давньої легенди речення з однорідними другорядними членами речення, вираженими прислівниками (вправа 425).
— Запишіть це речення, виділіть однорідні члени речення, виражені прислівниками, «хмарками».
Закріплення вивченого матеріалу.
1. Робота з розвитку мовлення: складання продовження казки за поданим зачином (вправа 424).
— Запишіть зачин казки у зошити.
Далі учні працюють у групах з диференційованим завданням.
— Завдання високого рівня: складіть продовження казки, введіть у свій твір речення з однорідними другорядними членами, які виражені прислівниками. Не забудьте про заключну частину.
Робочі матеріали Вченого Лиса: буйно та розкішно, неквапливо, щедро, лагідно, рясно й пишно, тепло і радісно.
Завдання достатнього рівня: складіть Продовження казки, скориставшись робочими матеріалами Вченого Лиса у підручнику.
Усі учні працюють з чернетками, редагують свої тексти, по закінченню представник від кожної групи читає утворену казку, слухачі висловлюють свої' побажання чи враження.
2. Робота в зошиті.

С. 196 вивчити правило.
1. Переписати складену казку на чистовик.
2. Для тих, хто хоче знати більше: створити ілюстрацію до своєї казки.

30.04
УРМ. Письмовий твір (Контрольна робота)
СКЛАДАННЯ ТВОРУ-МІРКУВАННЯ «ЩО ТАКЕ ДОБРОТА?»

Робота з пам’яткою «Як працювати над твором».
2. Не пишіть зайвого (що не стосується теми висловлювання).
3. Стежте за порядком викладу думок.
4. Використовуйте відомі вам мовні засоби зв’язку між реченнями в тексті (займенники, слова, близькі за значенням та ін.)
5. Дбайте про мовленнєве оформлення.
2) Робота за таблицею «Текст-міркування».
— Роздумувати, міркувати означає пояснювати, доводити щось, робити ви­сновки, тобто напружено думати. А це дуже нелегко. Знання про те, як буду­ється текст-міркування, допомагають пояснювати і доводити.
— Із яких частин складається текст-міркування?
Текст-міркування складається з твердження (того, що пояснюється); пе­рейти до доказу (або пояснення) допоможуть «слова-місточки»: тому що, так як, справа в тому, що, пояснюється це тим, що.
Після доказу — висновок, до нього можуть привести «слова-місточки»: тому, ось чому, таким чином, отже.
Пам’ятайте: текст-міркування відповідає на одне із найцікавіших слів на світі — чому?.
Діти, на партах у вас є також план вашого майбутнього твору та словник, який допоможе вам відповісти на запитання «Що таке доброта?».



04.05.
Аналіз контрольних і творчих робіт.


06.05
Речення. Види речень за метою висловлювання. Звуко-буквенний аналіз слів

1. Вправа 430.1. 2. Для тих, хто хоче знати більше: додатково вправа 430.2.

07.05
Речення з однорідними членами. Головні і другорядні члени речення. Правопис особових закінчень дієслів.
Опрацювання матеріалу уроку.
1) Головні і другорядні члени речення.
— Перегляньте свої записи і знайдіть однорідні члени у другому реченні. Це головні чи другорядні члени речення?
— Якими частинами мови вони виражені?
— Прочитайте легенду про першого українського філософа, складену Михайлом Грушевським (вправа 432).
— Поясніть вживання великої літери.
— Доповніть і запишіть речення (вправа 432.3).
2) Правопис особових закінчень дієслів.
— Підкресліть дієслова у записаному реченні, визначте їх час, особу і число, виділіть закінчення.
— Прочитайте поетичні рядки Григорія Сковороди (вправа 433).
— Які речення за метою висловлювання та за інтонацією вживає автор? Запишіть їх.
— Підкресліть дієслова, визначте їх час, особу і число. Виділіть особові закінчення.
— Візьміть у «хмаринку» слово, у якому всі приголосні глухі.

Вправи 435.1, 435.2.
2. Для тих, хто хоче знати більше: додатково вправа 435.3.
12.05
Частини мови. Дієслово. Часові форми дієслів
 Опрацювання матеріалу уроку.
1) Повторення вивченого про дієслово як частину мови.
— Знайдіть у тексті вірша дієслова. Як ви їх впізнали?
— Пригадайте все, що ви знаєте про цю частину мови, і підготуйте питання для однокласників.
Гра «Ланцюжок»: перший учень ставить питання сусіду, той відповідає і задає своє питання наступному. Якщо чиєсь питання вже задали, вчитель пропонує іншим стати «швидкою допомогою» і поділитися своїм питанням із однокласником.
— Випишіть дієслова теперішнього часу, визначте їх особу і число та виділіть закінчення.
2) Часові форми дієслів.
— Прочитайте прислів’я (вправа 438).
— У яку форму ви поставили слова у дужках? (У дієсловах учні називають час, особу, число. В іменниках — рід, число, відмінок.)
— Спишіть прислів’я, виділіть особові закінчення дієслів.
— Зробіть звуко-буквенний аналіз слова коріння.
IV.  Фізкультхвилинка.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Розвиток мовлення (за вправою 439). Робота у творчих групах.
— Розгляньте малюнки і розкажіть, що скоїлося у пташиній родині.
— Що роблять батьки пташенятка?
— Який порятунок придумав їжак?
— Які із записаних вами прислів’їв можна використати як заголовок до цих малюнків?
— Виберіть, які із запропонованих заголовків будуть найбільш влучними для назви до цієї казки: 1. Не залишили в біді. 2. Врятовані! 3. Живи, пташенятко! 4. У лісі. 5. Пригода в лісі.
Завдання достатнього рівня: складіть і запишіть казку, скориставшись робочими матеріалами Вченого Лиса на с. 203. Введіть у твір діалоги.
Завдання високого рівня: складіть і запишіть казку, скориставшись робочими матеріалами Вченого Лиса на с. 203, введіть у свій твір діалоги та описи. 2. Робота в зошиті.

Вправа 439
13.05
Контрольна робота. Диктант

14.05
Аналіз диктанту. Робота над помилками


18.05
Частини мови. Зв'язок прикметників з іменниками. Споріднені слова, що належать до різних частин мови.

 Вправа 443
20.05
Контрольна робота. Аудіювання

21.05
Аналіз контрольної роботи. Повторення і закріплення вивченого у 4 класі


25.05
Урок розвитку мовлення
 зошит с. 60-62

27.05
28.05
Підсумковий урок за рік. Урок – гра «Теорія рідної мови»













Немає коментарів:

Дописати коментар

Шановні батьки! Розпочато для учнів 4 клас у в ідеоуроки для дистанційного навчання на телеканалі   ПЛЮС ПЛЮС,  щовівторка т...