4 клас
Українська мова
Дата
|
Тема
|
Зміст
|
Завдання
|
||||||||||||
06.04.
2020
|
Вимова і правопис
дієслів на –ся, -сь.
|
СПРИЙМАННЯ Й
УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Спостереження за
мовним матеріалом
— Прочитайте твердження. Чи можете ви так сказати про себе? Підкресліть
дієслова. Що спільного вони мають?
Ніколи не запізнююсь.
Вітаюсь зі знайомими.
У громадському транспорті поступаюся місцем
дорослим.
— Як слід вимовляти
і писати дієслова на -ся (-сь)?
— У дієсловах 2-ї
особи однини -шся вимовляється як [с’:а]. У дієсловах 3-ї особи однини
і множини -ться вимовляється як [ц’:а].
2. Складання
опорної таблиці
Закони письма і
вимови вивчай:
Написано -ться,
а ти [ц’:а] вимовляй.
Хто рано
прокидається,
Зарядкою
займається,
Роботи не боїться,
Той завжди добре
вчиться.
Закони письма і
вимови вивчай:
Написано -шся,
а ти [с’:а] вимовляй.
Швиденько
одягаєшся,
В дорозі не
спиняєшся.
Так, друже мій,
ніколи
Не спізнишся до
школи.
Л. Лужецька
3. Робота за
підручником
Вправи 390-394
|
Вправа 395
|
||||||||||||
08.04.
2020
|
Урок розвитку мовлення
|
Зошит "Щебетун" с. 43-44
|
|||||||||||||
09.04.
2020
|
Контрольна робота. Мовна тема «Дієслово».
|
Посилання для контрольної роботи.
https://drive.google.com/open?id=1RaS5WOAvh-ZyIZ0FmKn4BnZSAAOwDD5cCeqT5uEaegQ |
Дата
|
Тема
|
Зміст
|
Завдання
|
13.04.2020
|
Аналіз
контрольної роботи. Поняття про прислівник як частину мови
|
Читання епіграфа до уроку.
«У
царстві скель і правічних лісів».
Виконання вправи 396.
—
Порівняйте, у якому тексті повніше змальовано картину природи.
— З
допомогою яких слів?
— Що
ці слова позначають?
— З
якими словами вони пов’язані у тексті?
— Що
ці слова позначають? До якої частини мови належать?
—
Отже, в українській мові є слова, які позначають ознаку дії.
Каліграфічна хвилинка (за вправою 397).
— Знайдіть
серед записаних слів ті, які позначають назву предмета, дію предмета, ознаку
дії.
Розв’язання
проблемної ситуації через опрацювання нового матеріалу. Виконання вправи 396 (продовження).
—
Знайдіть у тексті антоніми.
— З
якою метою вони вжиті?
— Запишіть
речення із розширеного тексту і встановіть зв’язок слів у ньому.
Робота за варіантами:
1 в. —
у першому реченні.
2 в.
— у другому реченні.
3 в.
— у третьому.
— На
які питання відповідають слова, що означають ознаку дії?
—
Яку роль вони виконують у реченні?
—
Прочитайте правило на с. 184 і дізнайтеся, як ця частина мови називається і
чи правильно ви визначили її роль у реченні.
Виконання
вправи 398.
—
Доведіть, що виділені слова — це прислівники.
—
Випишіть прислівники разом із дієсловами, з якими вони зв’язані в реченні.
Від дієслова до прислівника записуйте питання у дужках.
|
Вправа 400
|
Дата
|
Тема
|
Зміст
|
Завдання
|
13.04.2020
|
Аналіз
контрольної роботи. Поняття про прислівник як частину мови
|
Читання епіграфа до уроку.
«У
царстві скель і правічних лісів».
Виконання вправи 396.
—
Порівняйте, у якому тексті повніше змальовано картину природи.
— З
допомогою яких слів?
— Що
ці слова позначають?
— З
якими словами вони пов’язані у тексті?
— Що
ці слова позначають? До якої частини мови належать?
—
Отже, в українській мові є слова, які позначають ознаку дії.
Каліграфічна хвилинка (за вправою 397).
— Знайдіть
серед записаних слів ті, які позначають назву предмета, дію предмета, ознаку
дії.
Розв’язання
проблемної ситуації через опрацювання нового матеріалу. Виконання вправи 396 (продовження).
—
Знайдіть у тексті антоніми.
— З
якою метою вони вжиті?
— Запишіть
речення із розширеного тексту і встановіть зв’язок слів у ньому.
Робота за варіантами:
1 в. —
у першому реченні.
2 в.
— у другому реченні.
3 в.
— у третьому.
— На
які питання відповідають слова, що означають ознаку дії?
—
Яку роль вони виконують у реченні?
—
Прочитайте правило на с. 184 і дізнайтеся, як ця частина мови називається і
чи правильно ви визначили її роль у реченні.
Виконання
вправи 398.
—
Доведіть, що виділені слова — це прислівники.
—
Випишіть прислівники разом із дієсловами, з якими вони зв’язані в реченні.
Від дієслова до прислівника записуйте питання у дужках.
|
Вправа 400
|
15.04.20
|
Порівняння
прислівників і прикметників. Основна граматична ознака прислівника.
|
Вивчення нового матеріалу.
1. Читання
епіграфа до уроку.
«Щось мріє гай над річкою» (Павло Тичина).
— Визначте, до яких частин мови належить кожне
слово в реченні.
2.
Проблемна ситуація.
— На яку частину мови схожий прислівник? (На
прикметник.)
— Чим прислівник відрізняється від прикметника?
(Прикметник означає ознаку предмета, а прислівник — ознаку дії.)
— Що ще ви знаєте про прикметник? (Прикметник
змінюється за родами, числами і відмінками.)
— А прислівник?
3. Каліграфічна хвилинка (за вправою 402).
4. Розв’язання проблемної ситуації через
опрацювання нового матеріалу.
— Прочитайте поетичну мініатюру Олега Гордійчука
«Вечірні дзвони» (вправа 401).
— Яка картина постала у вашій уяві?
— Спишіть вірш і підкресліть прислівник.
— На яке питання відповідає прислівник сріблястої
— З яким словом зв’язаний у реченні? Що виражає?
(Ознаку дієслова задзвенів.)
— Давайте перевіримо, чи змінюється прислівник за
родами. У якому роді стоїть дієслово задзвенів! (Чоловічому.)
— Поставте його у жіночий рід і доберіть
відповідний іменник. (Сріблясто задзвеніла пісня — учні записують утворене
словосполучення.)
— Дієслово й іменник змінилися. А прислівник?
— Поставте дієслово у середній рід і доберіть
відповідний іменник. (Сріблясто задзвеніло повітря.)
— Чи змінився прислівник?
— Який висновок можна зробити? (Прислівник не
змінюється за родами.)
5. Спостереження за особливостями прислівників (за
вправою 403).
— Отже, прислівники не змінюються за числами і не
мають часових форм. Прочитайте правило на с. 187. Чи співпадають ці дані з
вашими висновками?
— Що ви дізналися про частину прислівника, схожу
на закінчення?
— Виділіть суфікси у записаних прислівниках.
|
1. Вправа 405 (виписати дієслова разом зі зв’язаними з ними
за змістом прислівниками).
2. Для тих, хто хоче
знати більше: вправа 401.3.
|
16.04.20
22.04.20
|
Інтегрований
урок. Спостереження за мовленнєвими явищами – вживання у мовленні
прислівників – антонімів і прислівників – синонімів.
|
Вивчення
нового матеріалу.
1. Каліграфічна
хвилинка (за вправами 413 та 407).
а) Учні каліграфічно записують
слова і буквосполучення із вправи 413
б)
Учні каліграфічно записують поетичні рядки Віктора Терена із вправи 407 в)
Самоперевірка і виставлення собі оцінки олівцем на полях зошита за
каліграфічну вправу.
2. Повідомлення теми
уроку.
— Ми продовжуємо вивчати
прислівник. І сьогодні познайомимося із прислівниками-синонімами та
прислівниками-антонімами. Продовжимо вчитися спостерігати за мовленнєвими
явищами та робити власні висновки.
3. Актуалізація
знань про антоніми та синоніми через проблемну ситуацію.
— Прочитайте тексти вправи
409 (с. 190).
— У якому з них використано
прислівник-антонім, а у якому — прислівник-синонім? Назвіть їх.
— Як розпізнавати антоніми,
а як синоніми?
— Який із текстів ви б
помістили до підручника природознавства? Чому?
— Спишіть речення: 1-й варіант —
із прислівниками-антонімами, а 2-й варіант — із прислівниками-синонімами.
Підкресліть прислівники.
4. Опрацювання
нового матеріалу.
1) Добір антонімічних пар.
— Доберіть до поданих
прислівників антонімічні пари: влітку, холодно, вгорі, вдень, вранці, високо,
тихо, зліва, радісно.
— Перевірте за антонімічними
парами вправи 408, чи всі пари у вас співпали.
— Чи можуть бути інші
варіанти? (Так, наприклад, холодно — спекотно, тихо - гучно.)
— А які прислівники
утворилися із варіантів антонімів: тепло, спекотно, голосно, гучно?
(Синоніми.)
2) Виконання вправи 412.
— Прочитайте текст вправи
412.
— Знайдіть
прислівники-антоніми та прислівники-синоніми.
— Чи здогадалися ви, яку
пташку змальовує Михайло Коцюбинський?
— Хто чув голос цієї пташки
— Який композитор передав
спів жайворонка у своєму музичному творі? (
— Виконайте завдання 3 до
цієї вправи. Прислівники-антоніми візьміть у «хмарки», а синоніми —
підкресліть крапочками.
|
1. Вправа 410 (окрім завдання вправи,
підкреслити прислівники-антоніми).
2. Для тих, хто хоче знати більше: вправа
415.
|
23.04.20
|
Практичне
ознайомлення з формами ступенів порівняння прислівників.
|
Вивчення нового матеріалу.
1. Читання епіграфа до уроку.
«І бджоли носять мед густий» (Анатолій Костецький).
— Сьогодні нашою помічницею буде бджілка. Природознавці
називають її «бджола медоносна». Історія бджільництва нараховує шість тисяч
років. Але у давнину, щоб забрати у бджіл мед, людям доводилося їх вбивати за
допомогою диму. І лише біля трьохсот років тому в Україні чернігівчанином
Петром Прокоповичем було винайдено нову конструкцію вулика з
рамками (або стільниками), які можна було виймати і при цьому не вбивати
комах. З України цей винахід розійшовся по всьому світу. Сьогодні наша країна
займає 1-е місце у Європі і 4-е місце у світі з розвитку бджільництва.
Прочитайте вірш Степана Жупанина «Початок медоносу»
(вправа 416).
— Який натрій він створює?
— Опишіть, яку картину ви уявили.
— Знайдіть в поетичному творі слова-синоніми. До
якої частини мови вони належать?
— Доберіть до них ще один синонім, запишіть
утворений синонімічний ряд. (Гудуть, дзумкають, бринять.)
2. Каліграфічна хвилинка (за вправою 417).
3. Повідомлення теми уроку.
— Сьогодні ми будемо досліджувати, як утворюються
прислівники, і самі спробуємо свої сили в утворенні нових слів.
4. Опрацювання нового матеріалу.
— Послухайте, як бринять бджоли (вчитель вмикає
аудіозапис).
— Прочитайте уривок із оповідання
Олеся Гончара «Дядько Роман і золотокрилки», не вставляючи на
пропущені місця ніяких слів.
— Якими словами автор називає бджіл? (Золотокрилки,
бджолята.)
— Як ви думаєте, чому?
— Поміркуйте, якими прислівниками краще доповнити
цей текст.
— Як він зміниться завдяки прислівникам?
— Виконайте завдання 3 до вправи 418.
— Пограймо зі словом веселіше. Від якого прислівника
воно утворилося? (Весело.)
— А за допомогою чого? (Суфікса — іше.)
— Давайте проекспериментуємо і поутворюємо від нього
ще якісь прислівники. (Найвеселіше, трохи веселіше, значно веселіше, набагато
веселіше, щонайвеселіше, якнайвеселіше.)
Якщо в учнів виникне утруднення в утворенні нових слів,
вчитель пропонує знайти підказку у правилі на с. 194 і продовжити свої
спроби. Утворені слова учні записують, суфікси і префікси виділяють,
допоміжні слова підкреслюють.
|
1. Вправи
420.1, 420.2.
2. Для тих, хто хоче знати більше:
додатково вправа 420.3.
|
27.04
|
Контрольна
робота. Списування
|
|||
29.04
|
Однорідні
другорядні члени речення, виражені прислівниками.
|
Опрацювання нового матеріалу.
— Прочитайте правило у
підручнику на с. 195.
— Використовуючи
це правило, знайдіть в уривку з давньої легенди речення з однорідними
другорядними членами речення, вираженими прислівниками (вправа 425).
— Запишіть це речення,
виділіть однорідні члени речення, виражені прислівниками, «хмарками».
Закріплення вивченого
матеріалу.
1. Робота з розвитку мовлення: складання
продовження казки за поданим зачином (вправа 424).
— Запишіть зачин
казки у зошити.
Далі учні працюють у
групах з диференційованим завданням.
— Завдання високого рівня: складіть
продовження казки, введіть у свій твір речення з однорідними другорядними
членами, які виражені прислівниками. Не забудьте про заключну частину.
Робочі матеріали Вченого Лиса: буйно та розкішно,
неквапливо, щедро, лагідно, рясно й пишно, тепло і радісно.
Завдання достатнього рівня: складіть Продовження
казки, скориставшись робочими матеріалами Вченого Лиса у підручнику.
Усі учні працюють з
чернетками, редагують свої тексти, по закінченню представник від кожної групи
читає утворену казку, слухачі висловлюють свої' побажання чи враження.
2. Робота в
зошиті.
|
С. 196
вивчити правило.
1. Переписати
складену казку на чистовик.
2. Для тих, хто
хоче знати більше: створити ілюстрацію до своєї казки.
|
|
30.04
|
УРМ.
Письмовий твір (Контрольна робота)
СКЛАДАННЯ ТВОРУ-МІРКУВАННЯ «ЩО ТАКЕ
ДОБРОТА?»
|
Робота з пам’яткою
«Як працювати над твором».
2. Не пишіть зайвого (що не стосується теми
висловлювання).
3. Стежте за порядком викладу думок.
4. Використовуйте відомі вам мовні засоби зв’язку
між реченнями в тексті (займенники, слова, близькі за значенням та ін.)
5. Дбайте про мовленнєве оформлення.
2) Робота за
таблицею «Текст-міркування».
— Роздумувати,
міркувати означає пояснювати, доводити щось, робити висновки, тобто
напружено думати. А це дуже нелегко. Знання про те, як будується
текст-міркування, допомагають пояснювати і доводити.
— Із яких частин
складається текст-міркування?
Текст-міркування складається з твердження
(того, що пояснюється); перейти до доказу (або пояснення) допоможуть
«слова-місточки»: тому що, так як, справа в тому, що, пояснюється
це тим, що.
Після доказу — висновок, до нього можуть привести
«слова-місточки»: тому, ось чому, таким чином, отже.
Пам’ятайте:
текст-міркування відповідає на одне із найцікавіших слів на світі — чому?.
Діти, на партах у
вас є також план вашого майбутнього твору та словник, який допоможе вам
відповісти на запитання «Що таке доброта?».
|
||
04.05.
|
Аналіз
контрольних і творчих робіт.
|
|||
06.05
|
Речення. Види речень за метою
висловлювання. Звуко-буквенний аналіз слів
|
1. Вправа
430.1. 2. Для тих, хто хоче знати більше: додатково вправа 430.2.
|
||
07.05
|
Речення з однорідними
членами. Головні і другорядні члени речення. Правопис особових закінчень
дієслів.
|
Опрацювання матеріалу уроку.
1) Головні і другорядні члени речення.
— Перегляньте свої записи і знайдіть
однорідні члени у другому реченні. Це головні чи другорядні члени речення?
— Якими частинами мови вони виражені?
— Прочитайте легенду про першого українського
філософа, складену Михайлом Грушевським (вправа 432).
— Поясніть вживання великої літери.
— Доповніть і запишіть речення (вправа
432.3).
2) Правопис особових закінчень дієслів.
— Підкресліть дієслова у записаному реченні,
визначте їх час, особу і число, виділіть закінчення.
— Прочитайте поетичні рядки Григорія Сковороди (вправа 433).
— Які речення за метою висловлювання та за
інтонацією вживає автор? Запишіть їх.
— Підкресліть дієслова, визначте їх час,
особу і число. Виділіть особові закінчення.
— Візьміть у «хмаринку» слово, у якому всі
приголосні глухі.
|
Вправи 435.1, 435.2.
2. Для тих, хто хоче знати більше: додатково
вправа 435.3.
|
|
12.05
|
Частини мови. Дієслово. Часові
форми дієслів
|
Опрацювання
матеріалу уроку.
1) Повторення вивченого про дієслово як
частину мови.
— Знайдіть у тексті вірша дієслова. Як ви їх
впізнали?
— Пригадайте все, що ви знаєте про цю частину
мови, і підготуйте питання для однокласників.
Гра «Ланцюжок»: перший учень ставить питання
сусіду, той відповідає і задає своє питання наступному. Якщо чиєсь питання
вже задали, вчитель пропонує іншим стати «швидкою допомогою» і поділитися
своїм питанням із однокласником.
— Випишіть дієслова теперішнього часу,
визначте їх особу і число та виділіть закінчення.
2) Часові форми дієслів.
— Прочитайте прислів’я (вправа 438).
— У яку форму ви поставили слова у дужках? (У
дієсловах учні називають час, особу, число. В іменниках — рід, число,
відмінок.)
— Спишіть прислів’я, виділіть особові закінчення
дієслів.
— Зробіть звуко-буквенний аналіз слова
коріння.
IV. Фізкультхвилинка.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Розвиток мовлення (за вправою 439). Робота у
творчих групах.
— Розгляньте малюнки і розкажіть, що скоїлося
у пташиній родині.
— Що роблять батьки пташенятка?
— Який порятунок придумав їжак?
— Які із записаних вами прислів’їв можна
використати як заголовок до цих малюнків?
— Виберіть, які із запропонованих заголовків
будуть найбільш влучними для назви до цієї казки: 1. Не залишили в біді. 2.
Врятовані! 3. Живи, пташенятко! 4. У лісі. 5. Пригода в лісі.
Завдання достатнього рівня: складіть і запишіть
казку, скориставшись робочими матеріалами Вченого Лиса на с. 203. Введіть у
твір діалоги.
Завдання високого рівня: складіть і запишіть
казку, скориставшись робочими матеріалами Вченого Лиса на с. 203, введіть у
свій твір діалоги та описи. 2. Робота в зошиті.
|
Вправа 439
|
|
13.05
|
Контрольна робота. Диктант
|
|||
14.05
|
Аналіз диктанту. Робота над
помилками
|
|||
18.05
|
Частини мови. Зв'язок прикметників
з іменниками. Споріднені слова, що належать до різних частин мови.
|
||
20.05
|
Контрольна робота. Аудіювання
|
||
21.05
|
Аналіз контрольної роботи.
Повторення і закріплення вивченого у 4 класі
|
||
25.05
|
Урок розвитку мовлення
|
||
27.05
28.05
|
Підсумковий урок за рік. Урок
– гра «Теорія рідної мови»
|
||
Немає коментарів:
Дописати коментар